Voor iedereen die van een snel, makkelijk en gezond ontbijt houdt, is muesli of granola (krokante, gebakken muesli) een uitkomst. In combinatie met wat yoghurt of kwark en vers fruit heb je een goed vullend ontbijt, wat je in een paar minuten klaar maakt. Heel fijn als je weinig tijd hebt 's ochtends!

Simpele zelfgemaakte granola | Jienkookt.nl

Aan de kant-en-klare muesli, cruesli of granola die je in de supermarkt koopt, is vaak van alles toegevoegd, wat ik helemaal niet in mijn ontbijt wil (grote hoeveelheden suiker of vet). Daarom maak ik mijn eigen muesli, volgens het recept dat ik eerder al eens hier gedeeld heb. Meer dan ingrediënten met elkaar mengen is het niet; heel simpel dus, en ik weet precies wat er in gaat!

Simpele zelfgemaakte granola | Jienkookt.nl
Simpele zelfgemaakte granola | Jienkookt.nl

Granola is de Engelse term voor een krokante, gebakken variant van muesli. Vaak is dit iets zoeter, heerlijk voor een speciaal ontbijtje... of als je gewoon van zoet houdt! Om zelf granola te maken heb je een oven nodig, maar verder is het niet veel moeilijker dan zelf muesli maken. Bonus: het gaat ontzettend lekker ruiken in je keuken!

Simpele zelfgemaakte granola | Jienkookt.nl
Simpele zelfgemaakte granola | Jienkookt.nl

Ik geef je hier een basisrecept voor granola, bestaande uit slechts 5 ingrediënten die ik meestal standaard in de voorraadkast heb. Zo simpel, maar heel erg lekker! Net zoals met muesli kun je hier van alles aan toevoegen (noten, zaden, gedroogd fruit) of onderdelen vervangen (zoals havervlokken door gerstvlokken, amandelen door hazelnoten, honing door maple syrup). In de granola die je op de foto ziet gebruikte ik een combinatie van havervlokken en gerstvlokken. Kijk dus gewoon wat je in huis hebt en waar je zin in hebt en ga aan de slag!

Heb je zin in iets speciaals? Maak dan een heerlijke ontbijtparfait met geroosterde rabarber, aardbei en je zelfgemaakte granola.

Simpele zelfgemaakte granola | Jienkookt.nl

Recept: Zelfgemaakte simpele granola

Voor ongeveer 4 porties

Ingrediënten

  • 150 gram havervlokken
  • 75 gram ongebrande, ongezouten amandelen, grof gehakt
  • 1 theelepel kaneel
  • 1 theelepel gesmolten kokosolie
  • 3 eetlepel honing

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Bekleed een bakplaat met bakpapier. Spreid de havervlokken en amandelen in een dunne laag over de plaat uit.
  • Plaats de bakplaat in de oven en rooster de havervlokken en amandelen ongeveer 10-15 minuten.
  • Meng ondertussen de kaneel met de gesmolten kokosolie en honing.
  • Wanneer de havervlokken en amandelen geroosterd zijn, haal je de bakplaat uit de oven. Giet het kaneel-honing mengsel over de haver. Schep goed door elkaar, zodat de vlokken goed bedekt zijn met het kaneel-honingmengsel. Verdeel weer in een dunne laag over de bakplaat.
  • Plaats de bakplaat terug in de oven en bak nog ongeveer 5 minuten in de oven. Laat daarna helemaal afkoelen.
  • Schep de afgekoelde granola los van de plaat en breek grote brokken eventueel in kleinere stukken.

Je kunt de granola meteen eten (bijvoorbeeld in een ontbijtparfait met geroosterde rabarber en aardbeien) of in een afgesloten pot een paar weken bewaren.

Comment