Terwijl de meeste mensen op vakantie gaan, ben ik alweer terug. Mijn zomervakantie is geweest, maar de zomer is gelukkig nog niet voorbij. Hoewel, die grijze zondagen (alweer!) helpen niet echt mee met dat zomergevoel. Toch probeer ik op allerlei manieren dat zomer- én vakantiegevoel vast te houden. Italiaanse muziek aan, zoveel mogelijk buiten eten, en echte zomerse gerechten klaar maken. En natuurlijk: groenten en fruit van het seizoen eten! Zoals watermeloen, aardbeien, en mijn favoriete 'groente' in voorjaar en zomer: rabarber.

Rabarberjam met gember, appel en (veel) minder suiker! | Jienkookt.nl
Rabarberjam met gember, appel en (veel) minder suiker! | Jienkookt.nl

Soms vergeet je het bijna, maar een groot deel van de groenten en het fruit wordt slechts in een beperkte periode van het jaar geoogst. In de supermarkt merk je dat nauwelijks: de schappen liggen altijd vol en meer dan de helft de producten is het hele jaar door verkrijgbaar. Pas als je kijkt naar de afkomst van het product, zie je dat je appels opeens uit Chili komen in plaats van Nederland. De import van groenten en fruit heeft veel voordelen: zo hoeven we niet de hele winter kool van de koude Hollandse grond te eten en kunnen we zomer én winter genieten van heerlijke tropische vruchten. Wat van ver komt, is echter niet altijd goedkoop (of goed voor het milieu). Dus zie je dat we steeds vaker willen eten wat van de boer uit de buurt komt en dus 'in het seizoen' is. In de zomer is dat geen probleem, met de overvloed aan verse groenten en zoet zomerfruit. Maar hoe houd je dat vol in de winter? Zoals ze dat tientallen jaren geleden deden: door in tijden van overvloed bepaalde producten zo te bewerken (inmaken, pekelen, wecken, fermenteren), dat ze langer goed blijven. 

Rabarberjam met gember, appel en (veel) minder suiker! | Jienkookt.nl
Rabarberjam met gember, appel en (veel) minder suiker! | Jienkookt.nl

Nu het einde van het rabarberseizoen in zicht komt (augustus - correctie: 27 juli, dan schijnt laatste rabarber geoogst te kunnen worden!), begin ik me zorgen te maken: hoe houd ik dit vast? Eén van de manieren is om een aantal potten van mijn rabarberchutney voor in de voorraadkast te maken. En voor de dagen dat ik veel meer zin heb in écht zoet: deze rabarberjam met gember en appel. Lekker! Het nadeel van jam vind ik altijd de grote hoeveelheid suiker (helft fruit, helft suiker :-O). Dus heb ik geprobeerd hoeveel ik nodig had voor een voldoende zoete smaak en dat viel reuze mee! Dit heeft wel gevolgen voor de bewaartermijn (minder suiker = minder lang kunnen bewaren). Dat is een compromis geworden: iets minder lang rabarberjam, maar ook iets minder slecht voor mij.

Dus de volgende grijze zomerdag vind je mij in de keuken. Met een stapel rabarber en veel weckpotten. Snijden, koken, inmaken, opbergen. Om op de grijze herfst- en winterdagen weer wat zon op tafel te toveren.

Mijn andere recepten met rabarber vind je misschien ook interessant: rabarbercakerabarberchutney (lekker als saus bij de bbq!) of ontbijtparfait met geroosterde rabarber en aardbei. 

Rabarberjam met gember, appel en (veel) minder suiker

Rabarberjam met gember, appel en (veel) minder suiker! | Jienkookt.nl

Ingrediënten

  • 600 gram rabarber
  • 1 rode appel
  • een stuk verse gember ter grootte van je duim (ongeveer 20 gram)
  • sap van 1 citroen
  • 100 ml warm water
  • 50 gram suiker + extra naar smaak (ik heb kokosbloesemsuiker gebruikt)

Bereiding

  • Was de rabarber en verwijder een klein stukjes van de (harde) uiteinden. Snijd de stengels in de lengte door en hak ze daarna in stukjes van 1-2 cm breed.
  • Snijd de appel in kleine stukjes. Wil je een gladde jam? Schil en rasp de appel dan.
  • Verwijder het velletje van de gember en snijd de gember in hele kleine stukjes.
  • Zet een grote pan op laag vuur en doe hier de rabarber, appel, gember en het citroensap in. Voeg hier de helft van het warme water aan toe (dit voorkomt dat de rabarber aankoekt in de pan). Laat dit ongeveer 20-30 minuten op laag vuur pruttelen. Roer regelmatig goed door. Als de rabarber aanzet aan de bodem van de pan, voeg je nog een beetje van het warme water toe.
  • Als de rabarber helemaal uit elkaar gevallen is, voeg je de suiker toe. Roer deze goed door tot de suiker is opgelost. Proef de jam en voeg eventueel nog een beetje suiker toe als deze te zuur is.
  • Doe de jam in weckpotten (of gewoon in een bakje als je het direct wilt eten). Als je de jam niet vacuüm in een weckpot bewaart, is deze een aantal dagen houdbaar in de koelkast. Anders kun je het enkele maanden bewaren. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid suiker, dus niet exact te zeggen. Laat het gewoon niet te lang in de kast staan!
  • De rabarberjam is heerlijk op een lekkere desemboterham, door je yoghurt of havermout, of op de pannenkoek!

1 Comment