Zo, heb je Pasen overleefd? Uitgebreide brunches, familie bezoeken, voor een maand genoeg eieren en chocolade gegeten? Ieder jaar opnieuw doe ik een poging om niet meteen los te gaan op de schaal met paaseieren. Mislukt. Ook dit jaar weer. Praline-gevuld-met-hazelnootstukjes-gemarmerd-met-witte-chocolade... wat ze allemaal voor lekkers met die paaseieren doen tegenwoordig weet ik niet. Ik word er in ieder geval heel erg blij van. Totdat het dinsdag is...

De dinsdag na Pasen ben ik altijd nog een beetje rozig van het suikerrijke, feestelijke weekend. Tot ik me realiseer dat ik gewoon weer aan een werkweek begin. En dat het april is. En dat dat betekent dat het bijna zomer is. En dat het nog maar 10 weken duurt tot ik in mijn zomerjurkje/korte broek/bikini in een prachtig vakantieland rondhuppel. En dat het misschien niet nodig was geweest om die héle schaal paaseieren leeg te eten. Dus voor mij is het 'detox' dinsdag vandaag (kan best na witte donderdag en goede vrijdag toch?). 

Detox-en kan op heel veel verschillende manieren, type het in op Google en je wordt overladen met sapjes, pillen en extreme ontgiftingskuren waarbij je dagenlang alleen water met citroensap drinkt. That's not for me. Ik probeer vooral veel vitaminen en andere gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen. Ik eet veel groenten en lichte, slanke gerechten. Daarnaast drink ik veel water, sowieso een goede gewoonte om jezelf aan te wennen. 

Maar ja, wat ga je dan precies eten? Als ik aan een salade in de categorie 'licht en slank' denk, kom ik al snel uit bij rauwkost. Maar zo'n grote bak rauwkost staat in behoorlijk schril contrast met de maaltijden van de afgelopen dagen. En aangezien het weer buiten ook nog niet optimaal is, verkies ik toch iets wat een klein beetje warm is. Toen ik ergens las dat je knisperende radijsjes in de oven kan omtoveren tot heerlijke zachte zoetige balletjes, moest ik dat proberen. Heerlijk! Radijs kan soms behoorlijk scherp zijn, daar heb je geen last meer van als je ze in de oven roostert. 

In deze salade heb ik de radijsjes gecombineerd met stukjes bleekselderij (toch een beetje rauwkost), groene bladsla en geroosterde zonnebloempitten. Wat ziet het er kleurig uit hè? Heel gezond, dus dat komt best goed met die detox! Als je vandaag ook een balansdagje (of zelfs een balansweekje) hebt: succes! 

geroosterde radijssalade

Recept: Salade met geroosterde radijs

Bij deze salade eet ik graag roggebrood met hüttenkäse. Je kunt het nog wat meer vullend maken door er een stukje kipfilet bij te eten. 

voor 1 persoon

Ingrediënten

  • 1 bosje radijs, het groen, steeltjes en worteltje eraf gesneden
  • 1 à 2 handenvol groene bladsla, gewassen en gedroogd
  • 3 stengels bleekselderij, in de lengte gehalveerd en in kleine stukjes gesneden
  • 2 eetlepels zonnebloempitten
  • 1/2 teentje knoflook
  • olijfolie, zout en peper

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.
  • Snijd de radijsjes door de helft en besprenkel met een klein beetje olijfolie, zout en peper.
  • Leg de radijsjes met de platte kant op een bakplaat en rooster ze ongeveer 10 minuten.
  • Terwijl de radijsjes in de oven liggen, kun je de zonnebloempitten in een droge koekenpan roosteren tot ze lichtjes bruinen.
  • Verdeel de sla en bleekselderij over het bord.
  • Haal de radijsjes uit de oven als ze een beetje bruin worden langs de randjes, maar nog redelijk stevig zijn aan de binnenkant. Pers meteen het halve knoflookteentje boven de radijsjes uit en meng goed door elkaar. Schep ze daarna op de sla. 
  • Strooi de zonnebloempitten over de salade. Eventueel kun je de salade verder op smaak brengen met olijfolie, zout en peper. 

Comment