Wat gebeurt er als je als echte kook- en eetfan opeens niets meer lekker vindt? Als je geweldig gezonde lunchsalade je maag doet omkeren? Of als je niet meer weet hoe je ooit elke dag een handje noten als tussendoortje naar binnen hebt kunnen krijgen? Dan raak je lichtelijk in paniek, kan ik je verzekeren. Dat is precies wat er bij mij gebeurde, ruim 2 maanden geleden. Oorzaak: mijn eerste zwangerschap. Daarom deze keer een iets andere blog: over hoe ik mijn eerste trimester doorgekomen ben én tips voor als je zelf zwanger (en misselijk) bent. 

Mijn eerste trimester: dag eetlust, hallo misselijkheid

Na het geweldige nieuws dat ik zwanger was*, volgde vijf fijne en blije dagen, waarin ik er van overtuigd was dat ik de wereld (inclusief zwangerschap) makkelijk aankon. Mijn heerlijk naïeve ik dacht dat ik de gezondste zwangere ooit ging worden, want ik at al supergezond en mijn enige 'ongezonde' gewoonte was alcohol! Dus zonder die alcohol kon dat alleen maar goed gaan. Man, wat zat ik verkeerd. 

Eten tijdens de zwangerschap, trimester 1 | Jienkookt.nl

De zesde dag (na 5 weken zwangerschap) verdween mijn eetlust namelijk als sneeuw voor de zon en begon de "ochtendmisselijkheid" (die dus *surprise* helemaal niet alleen 's ochtends is maar de hele dag kan duren). Alles wat ik gewend was te eten vond ik vies en afschrikwekkend. Het enige waar ik blij van werd: brood, fruit en (sommige soorten) soep. Mijn gezonde lunchsalade werd vervangen door een boterham met kaas. Er waren 2 avonden waarop ik alleen maar friet met een kroket en een kaassoufflé wilde. Mijn vriend viel van de ene verbazing in de andere, maar fietste heel lief direct naar de friettent. En ik maar denken dat ik misschien zelfs zou afvallen als ik geen wijn meer zou drinken ;)

En dan heb je als normaal-zo-gezonde-eter opeens zin in friet...

En dan heb je als normaal-zo-gezonde-eter opeens zin in friet...

Hoewel ik echt wel wist dat misselijkheid bij de eerste weken van de zwangerschap hoort, had ik absoluut niet beseft hoeveel impact dit zou hebben op mijn (en ons) leven. Eigenlijk draait mijn hele dag om eten, of tenminste, daar kwam ik nu achter. Ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes werden een uitdaging, met nog een uur later een protesterende maag. In mijn vrije tijd lekker koken, inspiratie op doen op andere foodblogs en Pinterest? Dacht het niet. Als je niets lust, kan scrollen langs pagina's vol foto's van eten je spontaan doen kokhalzen. En mijn eigen blog? Dat werd ook een stuk lastiger. Tijdens het fotograferen van een gerecht werd ik regelmatig zo duizelig dat ik om de paar minuten op een stoel moest gaan zitten. Als ik gepland had 's avonds nog een blog te schrijven, lukte dat nooit. Ik viel na het eten bijna meteen in slaap op de bank en lag meestal een uurtje later in bed. 

Inmiddels is de misselijkheid voorbij, in de twaalfde week was het klaar. Gelukkig! Ik vond het écht geen leuke periode, maar op een bepaalde manier heeft het me ook veel geleerd. Ik moest opeens rustig aan doen en luisteren naar mijn lichaam. Gelukkig werd ik goed verwend door mijn vriend en hielp hij me herinneren dat ik niet teveel moest doen op de momenten dat ik dat 'even was vergeten'. Ook leerde ik relaxter omgaan met wat ik eet en focussen op de dingen die wél kunnen. Daar heb ik nu veel plezier van, want met de hernieuwde energie en verdwenen misselijkheid kan ik opeens veel meer dan ik dacht. Dat waardeer ik nu extra. Heerlijk!

Tips voor eten tijdens het eerste trimester

In de afgelopen maanden heb ik met vallen en opstaan geleerd wat wel en niet werkt als je misselijk en moe bent. De dingen die voor mij werken deel ik graag met jou en dat doe ik hieronder. Bedenk daarbij wel: wat voor mij werkt, werkt voor jou misschien niet. Iedereen is anders, iedere zwangerschap is anders. Dus luister vooral naar je eigen lichaam. 

Eet kleine beetjes verspreid over de dag

Ik werd misselijk van eten en misselijk als ik honger had. Blijkbaar was mijn maag niet blij als ie leeg was, maar ook niet als er hard gewerkt moest worden na een flinke maaltijd. Door ongeveer elk uur (overdag) iets kleins te eten, werd dat minder. Ik spreidde bijvoorbeeld mijn lunch uit over meer momenten en at tussendoor een stuk fruit, gedroogde vijgen of abrikozen of dunne crackers (bijv. met rozemarijn en zeezout).

Kies voor licht verteerbaar eten

Als je maag van slag is, is het geen goed idee om moeilijk verteerbaar eten te kiezen. Bij mij vielen vrij snel de noten, peulvruchten en verschillende groenten (zoals rauwe wortels) af. Groenten in soepvorm en fruit gingen wél heel goed. 

Zoek iets gezonds wat je lekker vindt en eet daar veel van

Mijn gezonde eetpatroon lag volledig overhoop. Ik at veel meer koolhydraten (brood, pasta, rijst, aardappelen) en veel minder groenten. Dat was wat op dat moment voor mij werkte. Om toch genoeg vitamines binnen te krijgen, at ik veel fruit. Dat vond ik heel lekker en zorgde ervoor dat ik minder snel voor minder gezonde tussendoortjes koos.

Probeer natuurlijke middeltjes en vraag tips aan anderen

Gember is een goed middel tegen misselijkheid - doe wat verse gember of gemberpoeder in je thee of door een pittig wokgerecht. 

Gember is een goed middel tegen misselijkheid - doe wat verse gember of gemberpoeder in je thee of door een pittig wokgerecht. 

Gemberthee drinken, een beschuitje eten voor het opstaan, bouillon drinken, hard snoep of zuurtjes eten, kookwater van rijst drinken, polsbandje voor reisziekte dragen, water met koolzuur drinken... Even googelen of een vragenrondje langs vrienden/familie maken en deze tientallen 'gouden' tips tegen de misselijkheid vliegen je om de oren. Probeer of het werkt, maar luister vooral naar je lichaam. Ik heb alle tips die ik hierboven noem geprobeerd, sommige dingen werkten bij mij, terwijl ze bij anderen geen oplossing waren en andersom.

Voel jezelf niet schuldig

Maak het jezelf niet te moeilijk, doe rustig aan en maak je vooral geen zorgen om je baby. Die pikt namelijk alle goede dingen uit jouw eten. Neem rust als je dat nodig hebt, want je lichaam is in die eerste weken keihard aan het werk. Ook al voelt het soms alsof je niets meer kan, je bent écht heel productief: je lichaam is namelijk een klein mensje aan het maken! 

Er is ook goed nieuws...

De baby heeft er écht geen last van

Natuurlijk moet je opletten met bepaald eten en zul je sommige dingen tijdens je zwangerschap moeten laten staan. Maar de baby pikt vooral de goede dingen uit je eten en haalt het anders ergens anders vandaan (uit de reserves in jouw lichaam). Dus een tijdje iets minder gezond richt geen schade aan die kleine. 

De behoefte aan alcohol is meteen weg

Ik houd van een lekker wijntje en vroeg me van te voren af hoe ik dat 9 maanden zonder zou gaan volhouden. Nou, dat was heel makkelijk. Na één dag misselijkheid was die behoefte aan een lekker wijntje helemaal verdwenen. Nu weet ik niet of dat bij iedereen zo is, en ik weet ook niet hoe lang dit nog duurt... maar tot nu toe mis ik het helemaal niet!

Jus d'orange uit een wijnglas is ook best lekker ;)

Jus d'orange uit een wijnglas is ook best lekker ;)

Die zwangerschapskilo's vliegen er niet zó snel aan

Het is belangrijk om gezond te eten en lekker te blijven bewegen tijdens de zwangerschap. Maar als je dat nog even niet voor elkaar krijgt in het begin, betekent dat niet meteen dat je 50 kilo aan gaat komen tijdens je zwangerschap. Als je iets lekker vindt en het is iets minder gezond, geniet er dan gewoon van. Zeker als je in het begin van bijna niks écht kunt genieten. Ga geen hele gekke dingen doen (elke dag 3 zakken chips is niet zo'n goed idee), maar maak je ook niet te druk over de kilo's die er 'aan vliegen'. Zo'n vaart loopt het echt niet. En op het moment dat je je weer beter voelt, kun je gezonder gaan eten. 

Je eetlust komt terug, de misselijkheid gaat weg

Misschien wel het allerbeste nieuws: er komt een einde aan, voor de meeste zwangere vrouwen zo rond de 12-14 weken. Dan lust je opeens weer een stuk meer en verdwijnt de misselijkheid. Ook krijg je meer energie, yes! 

De eerste keer weer lunchen met salade, toen de misselijkheid voorbij was... zo blij, dat ik er meteen een foto van genomen heb.

De eerste keer weer lunchen met salade, toen de misselijkheid voorbij was... zo blij, dat ik er meteen een foto van genomen heb.

Eind april 2016 verwachten we ons kindje. Tot die tijd zal ik, naast mijn blogs over eten en koken, ook regelmatig schrijven over eten, drinken en koken tijdens de zwangerschap. Heb jij ideeën, vragen of tips over eten tijdens de zwangerschap? Ik hoor ze graag! Plaats hieronder een reactie, stuur me een mail of een bericht via Facebook of Twitter

* Mijn verhaal hierboven gaat misschien over de minder leuke kant van (de eerste weken van) mijn zwangerschap, dat neemt niet weg dat ik ontzettend gelukkig ben met het feit dat er een klein mensje in mij aan het groeien is. Ik probeer zoveel mogelijk te genieten van de zwangerschap, omdat ik weet dat het iets heel bijzonders is en dat het niet altijd bij iedereen vanzelf gaat. Ik wil met mijn verhaal niemand kwetsen, maar hoop juist dat ik anderen kan helpen om een beetje makkelijker of fijner het eerste trimester te doorlopen en er zoveel mogelijk van te genieten. 

Comment