Ik hou van groenten. Heerlijk. Ik zou een hele week alleen groenten kunnen eten (of ben ik nu te enthousiast..). Ik vind het inmiddels heel normaal om meerdere keren per dag groenten te eten. Soms krijg ik echter het gevoel dat mensen me daardoor verdenken van buitenaardse afkomst. Deze week kreeg ik tijdens de lunch met collega's een aantal verbaasde blikken, toen ik een bakje broccolisalade op tafel toverde. “O,” zei een collega waarmee ik nog niet eerder geluncht had, terwijl hij mijn bakje onderzoekend bekeek, “zoiets had ik al gehoord ja”. Dus. Blijkbaar ben ik een bezienswaardigheid rond lunchtijd. 

Hoewel ik er vaak hartelijk om kan lachen, ben ik wel eens verbaasd over dit soort reacties. Volgens mij vinden we allemaal dat onze gezondheid één van de belangrijkste dingen in het leven is. We vragen onze kinderen groenten te eten, ondanks dat ze deze (nog) niet lekker vinden. Want: daar wordt je groot, sterk en gezond van. Als je de supermarkt in loopt, is er meer keuze aan verschillende soorten groenten dan aan soorten vlees. Toch is op een of andere manier besloten dat groente een bijgerecht is. Of zelfs niet meer dan garnering: veel restaurants houden het bij een paar blaadjes sla of verdwaalde groentestukjes bij een groot stuk vlees of vis. Maar we vinden in ieder geval dat groenten niet het belangrijkste deel van onze maaltijd zijn. En zeker niet van de lunch. 

Dat is jammer, want groenten zijn een van de belangrijkste bronnen van vitaminen, mineralen en andere voedingsstoffen. We zouden zo'n 200 gram groente per dag moeten eten om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen (en sommige onderzoekers beweren zelfs dat het meer moet zijn). Minder dan 5% van de Nederlanders haalt die 200 gram per dag, en slechts 1% van de kinderen tussen 7-18 jaar eet de voor hen dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten. 

citroenbloemkool
citroenbloemkool

Is 200 gram groente dan zoveel? Ik heb de weegschaal erbij gepakt en eigenlijk valt het reuze mee. 200 gram (ongeveer) = drie tomaten of 1 paprika of de roosjes van een kleine broccolistronk. Maar ja, dat is wel een stevig 'bijgerecht' naast een biefstuk van 150 gram en een flinke schep gebakken aardappelen. Mijn vermoeden is dat daar het probleem voor veel Nederlanders zit: brood als ontbijt, brood als lunch, aardappelen/pasta/rijst met vlees of vis als diner. O ja, en nog wat groenten erbij. Dan is 200 gram opeens veel op een bord...

Ik pak het iets anders aan: ik ga uit van de groenten en bedenk dan wat ik erbij eet (of aardappel/granen, of vlees/vis). En soms zijn groenten zo vullend, dat ik het daarbij laat. Zoals de bloemkool in dit recept. En door zowel bij de lunch als het avondeten groenten te eten, krijg ik mijn portie voedingsstoffen makkelijk binnen.. en het is nog lekker ook! 

Ben jij ook zo'n groentefan? Of wil je juist meer groenten gaan eten? Probeer deze in de oven geroosterde bloemkool. De citroen maakt het fris, de hazelnoten geven een bite en door de parmezaanse kaas wordt het ronduit comfort food. Eet smakelijk!

citroenbloemkool

Citroenbloemkool uit de oven, met hazelnoten en parmezaanse kaas

Voor 2 personen

Ingrediënten

  • 1 bloemkool, roosjes losgesneden
  • 4 eetlepels extra vergine olijfolie
  • 2 teentjes knoflook, fijngesneden of geperst
  • de rasp en het sap van 1 citroen
  • Versgemalen zout en peper
  • parmezaanse kaas
  • een handje hazelnoten, gehakt 

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 220 graden
  • Leg de bloemkoolroosjes in een ovenschaal.
  • Meng de olijfolie in een kom met de knoflook, citroensap en – rasp en wat zout en peper. Giet het mengsel over de bloemkool in de ovenschaal. Schep een paar keer om, zodat de roosjes bedekt zijn met een dun laagje olie.
  • Plaats de schaal in de oven en rooster de bloemkool in ongeveer 25 minuten gaar. Prik met een vork in de stronkjes om te testen of de bloemkool ook echt gaar is. De bloemkool moet niet meer te hard zijn, maar mag nog wel een bite hebben. 
  • Rooster ondertussen in een droge koekenpan de hazelnoten, tot ze een beetje bruin worden en lekker gaan ruiken (ongeveer 2 minuten op laag vuur, afhankelijk van hoe groot de stukjes hazelnoot zijn). Heb je hazelnoten waar (gedeeltelijk) een dun bruin schilletje omheen zit? Deze kan snel verbranden. Dus pas goed op en zet het vuur niet te hoog.
  • Wanneer de bloemkool gaar is, haal je deze uit de oven. Rasp er direct parmezaanse kaas overheen en strooi de hazelnoten er over heen. Dien direct op. 
citroenbloemkool

1 Comment