Tot een paar maanden geleden reisde ik bijna dagelijks met de trein. Naar mijn werk, naar vrienden of familie.. en na een lange dag werken of een gezellig weekend, ook weer naar huis. Ik vermaakte me vaak prima met een boek, een muziekje of door (bijna meditatief) naar het voorbij schietende landschap te staren. Op sommige dagen ging het wat minder lekker, want tja, de vertragingen zijn helaas de wereld nog niet uit. Toch was dat nooit mijn grootste ergernis. Dat was namelijk: eten. Of het gebrek aan fatsoenlijk, gezond eten op stations. Of andere mensen die in de trein friet eten op een moment dat jij honger hebt (grrrrr...). Of de verleidelijke geur van warme croissantjes in de ochtend...

banaan-kokoskoekjes

Onderweg eten is vaak lastig, zeker als je niet voor kant-en-klare suiker- of vetbommetjes wilt gaan. Je kunt natuurlijk kiezen voor een boterham met kaas, maar dat is niet echt mijn favoriete tussendoortje. Er zijn gewoon van die momenten dat je iets lekkers en zoets nodig hebt... Toen ik deze banaan-kokos koekjes tegenkwam, wist ik meteen: dit is de oplossing! Er zitten slechts 4 ingrediënten in, het is makkelijk en snel te maken en het blijft een aantal dagen goed als je het luchtdicht verpakt. Warm uit de oven zijn ze heerlijk, maar een paar dagen later in een boterhamzakje mee naar het werk is ook nog steeds een succes. 

Het recept is gebaseerd op een recept van Pascale Naessens, uit haar boek 'Puur eten dat je gelukkig maakt' (daarover binnenkort meer). Ik heb het aangepast, rozijnen toegevoegd en ik gooi er soms nog wat zaadjes of pitjes in (om het niet te ingewikkeld te maken, heb ik dat in dit recept niet meegenomen).

Recept: banaan-kokoskoekjes

Ingrediënten

  • 2 rijpe bananen 
  • 75 gram havervlokken 
  • 40 gram geraspte kokos
  • 30 gram rozijnen

Bereiding

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Prak de bananen met een vork of pureer met een staafmixer tot een smeuïge pap.
  • Meng met de havervlokken, kokos en rozijnen. Het moet een stevig mengsel worden. De banaan houdt het mengsel samen, als het geheel nog te 'nat' is kun je nog wat extra havervlokken toevoegen.
  • Leg bakpapier op een bakplaat. Schep hierop bergjes van het mengsel. Ik heb het in ronde vormpjes gedaan, maar dat hoeft natuurlijk niet. Door rondjes te rollen en een beetje plat te drukken krijg je een zelfde effect.
  • Bak de koekjes in 15 tot 20 minuten tot ze goudbruin beginnen te kleuren. Haal de koekjes uit de oven en laat afkoelen (of sla meteen toe als je niet langer kunt wachten...)

Bewaar de koekjes (als ze afgekoeld zijn) in een luchtdichte doos. 

Vervang de rozijnen eens door stukjes gedroogd fruit (bijvoorbeeld abrikozen). De havervlokken kun je ook vervangen door spelt- of gerstvlokken, of door havermout (die vlokjes zijn fijner/kleiner dan de hele havervlokken). 

Comment